ZŠ T. G. Masaryka
ZŠ T. G. Masaryka,Pyšely

2. 5. a 3. 5. 2024 - Ředitelské volno

Ohlédnutí za rokem 2018/2019

“JARO, LÉTO, PODZIM, ZIMA, V DRUŽINĚ JE VŽDYCKY PRIMA …”

Blížící se konec školního roku je pro nás příležitostí k malému ohlédnutí zpět a krátkému zhodnocení uplynulého období, které jsme trávily s Vašimi dětmi.

Tento školní rok byl opravdu hektický, čemuž odpovídá i to, že máme 4 oddělení při plné kapacitě – tj. 122 dětí. Naštěstí nás práce baví a naplňuje, jinak by to ani nešlo.

Naše celoroční náplň práce vycházela z obsahu ŠVP pro ŠD, kterou jsme obohatily o družinové kroužky. Děti mohly využít výtvarný kroužek se Slámičkou, zpívání s Dájou, luštění a hádanky s p. Hanouskovou, a když byla chuť, tak jemné cvičení jógy s Klárou. S Dájou budou mít děti i představení na naší školní akademii, tak se moc těšíme.

Na začátku školního roku se některé děti seznámily nejen s novým prostředím a novými kamarády, ale především s pravidly chování, která patří do každodenního života školní družiny. Pravidla jsme postupně vytvářeli společně s dětmi – všichni jsme kamarádi, nekřičíme na sebe, uklízíme po sobě hračky, družina není hřiště...a hlavně, nežalujeme a neubližujeme si.

Samozřejmě když to vezmeme zpětně, vypadalo to občas v družině jako s letošním počasím. Někdy zamračeno, někdy deštivo, sem tam nějaká bouřka, ale k naší radosti vždy vysvitlo sluníčko. Což je důležité. Moc nám pomohla i týmová práce všech oddělení, kdy jsme zapojovaly starší ročníky, aby vypomáhaly mladším kamarádům, spolužákům.

V jednotlivých odděleních ŠD nacházely děti po celý rok nejen odpočinek po vyučování, zázemí při odchodech či návratech ze zájmových kroužků, klid, pohodu, ale i nenásilné rozšiřování získaných vědomostí z vyučování. Učily se vzájemnému soužití v kruhu svých vrstevníků, empatii i toleranci k odlišnostem. Všechny děti byly členy kolektivu, a to i děti, které mají individuální potřeby nebo se hůře začleňují. Někdy to nebylo snadné. Dalším cílem bylo upevnění si hygienických a společenských návyků a kultury stolování. Upřímně, ještě na tom příští rok zapracujeme.

Snažily jsme se přistupovat citlivě k dětem, spolupracovaly s rodiči, třídními učitelkami i vedením školy. Velké díky patří i ostatním zaměstnancům školy, nebylo to s námi občas jednoduché.  Kvalitní práce naší ŠD by se neobešla hlavně bez vstřícného přístupu rodičů.  Tímto jim chceme poděkovat, že se vcítili do naší práce a řešili s námi i negativní hodnocení svých dětí z naší strany. Vždy jsme to díky tomu všechno společně zvládli, hlavně jsme nezaznamenaly žádný závažnější úraz či nespokojenost ostatních dětí v družině.

Děti se navzájem poznávaly formou různých společenských her a společných zájmových činností. Mohli jsme si užívat nadstandardně vybavených družin, které jsou pouze naše. Jistě si vzpomínáte, že tomu tak nebývalo. Některá oddělení byla ve třídách. Pokud počasí dovolilo, trávili jsme hodně času venku. Na školním hřišti probíhaly turnaje ve fotbale, vybíjené, na procházkách jsme obdivovali krásy našeho města či jen tak pozorovali měnící se krajinu kolem nás dle ročních období. Toto vše jsme mohli podnikat i díky zavedení času, kdy se nemohou děti vyzvedávat, a to mezi jednou až půl třetí.

Naučily jsme je i mnohé v enviromentální výchově – jak ekologicky smýšlet a dle toho se i chovat, jak vnímat krásy flóry a fauny v našem blízkém i vzdáleném okolí, a jak ji opečovávat a chránit.

V prevenci sociálně-patologických jevů jsme pomocí workshopů děti seznámily s nástrahami okolo nás, jak se mají chránit, řešit dopravní situaci, poskytnout první pomoc. Už vědí, jak si poradit, pokud by cítily, že jim někdo ubližuje. Děti se tak naučily více samostatně řešit problematické situace, volit nejvhodnější způsoby řešení a mít radost z vlastních pokroků při zdolávání problémů. Cítí větší sebedůvěru a pocit vlastní hodnoty. K tomu nám i velmi pomohla kniha „Už vím, co udělám, když…“ od autorky Zuzany Pospíšilové, kterou jsme společně četli a postupně probírali celkem 57 situací, které mohou v životě nastat.

Letos jsme měli i mnoho celodružinových projektů, kdy jsme se snažily dětem zpestřit pobyt v družině, nebo je něco přiučit. Většinu z nich jsme prezentovaly na webových stránkách školy. Moc si je užily.

Chceme poděkovat všem, kteří se podíleli na klidném a pohodovém chodu družiny a nějakým způsobem vypomohli. Moc si toho vážíme.                                                                            

Vychovatelky ŠD, ZŠ Pyšely

Datum vložení: 6. 6. 2019 0:00
Datum poslední aktualizace: 27. 2. 2022 21:15

Družina

    Vyučovací hodiny:
   1. hod.    8.00 - 8.45 
   2. hod.    8.55 - 9.40 
   3. hod.    10.00 - 10.45 
   4. hod.    10.55 - 11.40 
   5. hod.    11.50 - 12.35 
   6. hod.    12.45 - 13.30 
   7. hod.    13.40 - 14.25 
   8. hod.    14.35 - 15.20 

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Pranostiky

Pranostika na akt. měsíc

Májová vlažička - naroste travička, májový deštíček - poroste chlebíček.

Pranostika na akt. den

Není-li květen ani příliš studený, ani mokrý, naplňuje stodoly i sudy.